Na co se připravit u provozování E-shopu
Slíbil jsem tady před pár dny, že se podělím o svůj osobní pohled na provozování E-shopu. Respektive vyloženě a pouze na nevýhody a nepříjemné věci, na které by se měl každý E-shopuchtivec předem připravit. Poslední dobou rostou elektronické obchody jako houby po dešti, přežijí ale jen ti nejsilnější :-). Hned z kraje upozorňuji, že post se zaměřuje na one-man show E-shopy, jejichž provozovatelé to tu stejně z drtivé části čtou nejčastěji… Ale k věci; co všechno vám tedy může při provozování E-shopu překvapit?
E-shop ze mě udělá boháče, milionáře! Johohooo…
Udělá z vás prd, alespoň zezačátku :-). Vidím všude kolem sebe hodně lidí, kteří nadšeně zakládají E-shopy s vidinou, že jim během chvíle vydělají spousty peněz. Osobně jsem měl například první cíl 30 000 Kč / měsíčně. Zkrátka jsem se nedržel při zemi, takže jsem musel spadnout na zem (o to bolestivěji) až časem. Začátky jsou těžké a všechno jde se vším – většina vydělaných peněz jde do zboží, čeká se na platby, díky nim se pak vykrývají faktury (v horším případě není objednávky čím vykrývat) a každá koruna v nákladech navíc je přítěž. E-shop je nutné brát jako dlouhodobou věc, jako investici do budoucna a počítat s rozjezdem v řádu několika měsíců minimálně, klidně i let. Čím dřív to provozovatel začínajícího E-shopu pochopí, tím lépe pro něho.
Vím hned o několika E-shopech, které i třeba běží dlouho, ale přesto vydělávají málo, nebo vůbec a drží se jen na hladině příjmy x výdaje. Přitom dokud se jejich provozovatelů nezeptáte, říkáte si „Ty jo, to musí ale dobře vydělávat“.
Hele, ono je s tím fakt dost práce…
Pravdou je, že pokud se rozhodne E-shop provozovat člověk sám, brzy přijde na to, že to není zase tak jednoduché. Ono sice zabalit krabice, olepit je patřičnými údaji a poslat, zvládne cvičená opice, ale když je těch balíků pět, deset, dvacet nebo sto denně, přestává to být příjemné. Kort pro lidi, kteří dosud veškeré peníze vydělávali pomocí klávesnice a myši (např. můj případ a „problém“). Najednou zjistíte, že balit několik hodin krabice, hledat jejich vhodné rozměry, tisknout faktury, štítky, složenky a pak to vozit (třeba i nadvakrát-natřikrát u většího zboží) na poštu, není zrovna práce, kterou byste si vysnili. Samozřejmě lze najmout zaměstnance/brigádníka, což s sebou ale nese nutnost prostorů a dalších věcí – bude mít vůbec dostatek práce? Nenamlouvám si tu situaci jen? A je rozumné platit někoho druhého, když E-shop ještě pořádně nevydělává? Přijdou dny, kdy budete z obchodu vyčerpaní a budete s tím chtít seknout, pak to bude jen na vás :-).
Osobně bych na to nyní už šel jedině tak, že bych celý E-shop dal hned od začátku někomu na starosti a věnoval bych se jen internetové části, byť za cenu prvotní ztráty.
Ne, lidi, na chatu nemůžu… Ráno přijde zboží.
S E-shopem se připravte na nepříjemné časové omezení. Každé ráno si sice „rituálně“ pokecáte s člověkem od DPD/PPL/ČP, nicméně brzy si k němu vybudujete averzi – osobně jsem si nemusel nařizovat budík, vždy mě vzbudil chlapík se zbožím, což jsem místy nesl těžce :-)). Podstatnější je ale fakt, že když víte, že má přijít druhý den zboží (které se musí hned odeslat), je hned jasné, že si nemůžete jen tak někam volně odjet třeba za přáteli na pár dní. Dovolená je pak kapitolou samou pro sebe…
Takový práce a já ještě pořád nejezdím v Bentley! :-)
Důvod, proč jsem s naším E-shopem seknul, byl především v magickém kruhu práce x čas x peníze. Při vynaložené práci a především času (!) se dostavovalo neúměrné množství peněz. Ty jsme navíc většinou opět dávali do zboží, krabic a podobných věcí. Rozhodující byl asi čas, jehož „ztráta“ mě znepokojovala čím dál tím víc.
Podle mého názoru se na internetu dá vydělat mnohem více a mnohem snadněji (=stačí k tomu vážně jen ten počítač a připojení k internetu) v případě jednotlivce, než provozováním E-shopu.
Provozování obchodu na internetu s sebou také přináší nutnost přidávat/odebírat nové produkty, měnit ceny, měnit skladové množství, starat se o PPC, SEO, řešit technickou podporu, vyřizovat reklamace, odpovídat na maily, kontrolovat platby a další věci… Je toho spousta.
Vůbec nechodí objednávky… A když, tak za stovku.
Tohle se týká spíš jen začátků. Výjimkou nejsou třeba jen dvě objednávky za týden – tím otravujete distributora (objednáváte u něho třeba jen v řádu stokorun – problém když jsou nastaveny minimální odběry) a i sebe, na druhou stranu se za pomalejšího začátku dá více věci pochopit. Kapitolou samou pro sebe jsou pak objednávky třeba za 150 Kč, na kterých vyděláte buď jen pár korun (ale stejně je musíte balit a poslat), nebo v horším případě ještě ztratíte, pokud dotujete poštovné. Častokrát pak zazní ošklivá věta „stojí mi to za to vůbec?“
Drobnosti dohánějící k šílenství…
Existuje celá řada dalších věcí, které je v souvislosti s provozováním internetového obchodu potřeba řešit. Ať už je to konkurence, která neustále roste a nabízí lepší podmínky/služby, nebo také „konkurence“, která během měsíce stlačí ceny na skoro až ekonomicky nelogickou hranici, aby se na to vzápětí vykašlala = zničený trh. Dále už jsou to takové obligátní věci jako např. problémoví zákazníci (nepřevzaté zboží, objednání stejného zboží u více E-shopů…), místy nízké marže, nutnost správně vybrat sortiment, či dodržovat doby dodání a podobné věci.
Provozování E-shopů je věc skutečně náročná a narovinu říkám, že teď online prodej nechci minimálně pár let vidět (i když bych to teď dělal dost jinak) :-). Nechci aby tento post vypadal až moc negativně, na druhou stranu mám pocit, že občas není od věci poukázat i na věci, které s sebou prodej zboží přes internet přináší.
Máte podobný názor, nebo se mnou ani za mák nesouhlasíte? :-)








![P270112_14.21_[02]](http://farm8.staticflickr.com/7018/6770636389_0f9ec37517_s.jpg)

![P260112_11.52_[01]](http://farm8.staticflickr.com/7143/6766487121_f1e428373a_s.jpg)


3. Listopad, 2008 v 08:58
Jojo, tak to je. A ještě mi tam chybí zákazníci, kteří čekají servis – rychlé dodávky zboží – budiž (ale jde to ztuha, když nemám sklad, že :-)), ale taky to, že jim někdo zvedne telefon když ne 24 h denně tak aspoň od brzkého rána do pozdního večera. Protože je jim jedno, že vy jste one man show firma. Jednou nezvednu a už se dočtu na mailu: „několik dní se Vám nemůžu dovolat, jste hrozný obchod“ :)
Provozovat e-shop takto v malém je velká řehole a fakt existují jiné způsoby, jak ty peníze vydělat příjemněji.
3. Listopad, 2008 v 09:24
Pěknej článek díky, chvíli jsem taky rozmýšlel, zda založit e-shop, nakonec to padlo, protože na vysoké na kolejích by to fakt asi zvládat nešlo.
3. Listopad, 2008 v 09:40
Je to rehole, ale zase kdyz to funguje ( tj. hlavne kolem vanoc ) je to proste na konci hezky pocit ze ta drina byla nakonec uspesna.
3. Listopad, 2008 v 11:29
Moc pěkný článek. Souhlasím, že spousta lidí prostě vidí jen ty pozitiva, a pak narazí. Druhou skupinou jsou pak „závistivci“, kteří vidí jen ty pozitiva (Bentley) a sice nenarazí, ale člověku zase umí pěkně otrávit život. Opravdu je lepší držet se klávesnice a internetu. :-)
3. Listopad, 2008 v 13:03
Ahoj, na kolik vyjde založit eshop? Četl jsem seriál na lupě, je tam něco vypsaný, ale asi to nejsou všechny náklady. Myslím tím všechno, od papírů, skladu až k webu. dík
3. Listopad, 2008 v 14:02
Fuf, ja som s tým chcem začať :D, no hold asi o tom ešte porozmýšľam :D zrejme až po škole
3. Listopad, 2008 v 15:45
zajimavy clanek. s casti ohledne penez bych mozna trochu nesouhlasil- myslim, ze je mozne ihned od zacatku vydelavat penize.
A tim, ze to da vice prace, nez se na prvni pohled zda, musim naprosto souhlasit. casova vazanost, nutnost kazdy den pracovat, telefonovani se zakazniky a distributory- ot je asi ta nejhorsi vec na eshopu.
3. Listopad, 2008 v 16:31
Provozování e-shopu je myslím podnikání jako každé jiné. Chce to investici, čas a pevné nervy. Může se to vyplatit a taky nemusí. Jako každé podnikání. Zase bych tolik případné „odvážlivce – prodávající“ nestrašil :-D Kamarád si třeba pěkně v klídku rozjel e-shop s angličákama a jeho přítelkyně teď končí v práci, jelikož už je to uživí oba. Nijak netlačil na pilu. Dal tomu volný průběh. A až viděl, že se to celkem rozjíždí, tomu dal volume.
3. Listopad, 2008 v 19:51
No tak si predstav, ze my uz mame kancelar, mame tady i tu brigadnici, ktera nestiha, ale penize stejne nejsou, protoze co bylo, tak slo do zarizeni kanclu, zbozi, reklamy, a ja porad nejezdim ve volvu, ale ve starem Mondeu, ktere jsem vymenil za Octavii, kdyz jsem zacal podnikat abych mel na prvni zbozi. :)
a tak porad dokolecka, pres ucet protecou statisice a porad nemas nic. ale ja si nestezuju proste makam a doufam, ze za rok to bude lepsi.
Na druhou stranu, kdybychom nemeli jeste spoustu dalsich projektu, tak by to vubec nebylo realne provozovat jenom eshop… teda hlavne ze zacatku (tedy prvni rok) ;)
3. Listopad, 2008 v 20:25
Dekuji za varovani :) si rikam, proc to tak oddaluji.
3. Listopad, 2008 v 21:00
zajímavý pohled na věc :o)
díky za názor a zkušenosti,…
informací není nikdy dost!
3. Listopad, 2008 v 21:40
Nosi, dobrý článek. Sám jsem sepsal shodou okolností dnes ráno něco podobného, kupodivu se stejnými zjištěními :-). Najdete to na mém blogu, odkaz přes jméno.
3. Listopad, 2008 v 22:52
No, jdeme na to:
Do e-shopu jsem šel s tím, že to prostě vyzkouším. Vzal jsem klady, vzal jsem zápory, vzal jsem cíle a začal jsem koumat. Bylo mi jasný, že, zvláště naše odvětví, budou muset bejt minimální odběry. Co objednat? Otázkou je taky, kam s tím. Je to jediný, co mne štve a pořád to nemám domyšlený, mám totiž jednoho dodavatele, kterej v Brně není a chce minimální odběry… Au!
Vyhrálo to, že hodně dodavatelů je v Brně nebo blízkém okolí a dají se lehce ukecat. Resp. se znalostí toho, že obchoďáci rádi slibujou, jsem se s nima domluvil, že by to šlo. Už jednou jsem se takto chytil s jednou paní, ale nakonec jsem jí omlátil mail její spolupracovnice o hlavu :-) Člověk se nesmí nechat dát.
Co se týče různých pak, co sráží cenu dolů… Hele, dobrý je mít bonusovej systém. Donutíš ho znovu nakoupit, když řekne, že seš drahej, namítneš, že za nákup dostane takovou a takovou slevu, takže seš vlastně ve finále levnější. Zase je mi jasný, že stálejch zákazníků je minimum.
Je potřeba vydržet a zvolit si lidi kolem sebe, co to udělaj normálně… ne, aby webmaster 5× oddálil datum spuštění…
A co od toho čekám? Ani ne tak něco, na čem zbohatnu, stačí, když mi to pokryje náklady na psa :-) Každá koruna navíc je pak krásné zpestření.
Jediné obrovské negativum: K**va, toho času je máááááááálo!!!!
4. Listopad, 2008 v 14:26
Super článek Láďo. Je to přesně tak. Já sám jsem jeden e-shop s PC hrami už prodal a nyní bojuji s parfémy a musím říci, že je opravdu mnohem lepší věnovat se jiným projektům, které ti při menší námaze vydělají více peněz. Když to vztáhnu na sebe, tak v současné době si můj e-shop vydělá měsíčně kolem 3000 Kč, ale jeho provoz (zaměstnanec na plný úvazek, který se stará o celý shop, doplňování a odesílání zboží) mě stojí 30 000 Kč. Sice se výdělky pořád zlepšují, ale není to opravdu žádná legrace a je potřeba mít hodně trpělivosti.
5. Listopad, 2008 v 14:39
já bych to tak černě neviděl. Ano, eshop člověka v prvním roce většinou neuživí, ale taky po něm nevyžaduje 8 hodin denně nasazení. Stejně tak není přece nutné vyřizovat objednávky obratem – je to samozřejmě benefit který rozhoduje v konkurečním boji, ale proč by si měl člověk nechat posílat kurýrem zboží každý den, to nejde jednou týdně přivézt jednu velkou zásilku, tu zpracovat a rozeslat?
Nemám zkušenosti s tímto druhem eshopu, my držíme 90% nabídky na skladě (díky specifičnosti zboží), sice to blokuje velké množství peněz, ale ukazuje se, že to má mnohem víc výhod než nevýhod.
Mnoho z vás si tady stěžuje, že to všechno zabírá hromadu času. Ano, ale cena času je jeden z nákladů a pokud si nedokážete spočítat, kolik stojí váš čas, tak se do takového podnikání opravdu raději nepouštějte. Jinak ale eshopy doporučuju, je to určitě zajímavý způsob jak se živit.
5. Listopad, 2008 v 16:29
Neda mi nedodat jednu vec, vsetko co sa tu pise je pravda, ale co tak nerobit to ako tak ako ostatny ? co tak zistit co sa da urobit jednoduchsie, lepsie, rychlejsie, spolahlivejsie, co tak si kopu prace ulahcit? A prave o tom to je, to vas posuva dopredu, a z toho budete mat potom fakt radost, co sa samozrejme na konci prejavi aj finance. Vacsinu veci ktore ja v eshope robim takto nikto nerobi ale na to si kazdy musi prist sam :-)
8. Listopad, 2008 v 00:57
Souhlasim, minimalne v tom ze tu vlnu lidi, ktera prijde s „revolucni“ myslenkou zalozit si eshop fakt nechapu. A kazdej si mysli jak na tom zbohatne, az se po pul roce prace a petistovce v kapse probudi. Stlacovani cen dolu na neekonomickou uroven je druha velmi bolestiva vec.
Kazdopadne souhlasim s Lubosem – kdyz clovek na to pujde jinak nez ostatni a bude mit v zasobe dostatek inovaci, jak si tu prace ulehcit, prijde s necim netradicnim etc. tak to ma smysl, ale jinak se opravdu da vydelat jinak a lepe. Nebo druha varianta, kdyz clovek ma hodne kapitalu, co na rozjezd toho shopu pouzije. Ale i pak si myslim, ze se pouzit jinaka lepe.
14. Listopad, 2008 v 21:25
V podstate taky souhlasím, ale je to napsané možná až příliš tvrdě (i když vím, že to je účel :))
2. Prosinec, 2008 v 16:50
My jsme sli cestou specializovaneho eshopu, ktery vychazi z toho, ze mame k dispozici zdarma spousty reklamni plochy. Dlouho jsme na Marken.cz zvazovali, zda vytvaret skladove zasoby nebo platit jen to, co opravdu prodame (tj. komisni prodej). Myslim si, ze lepsi je veci v rozumne mire nakoupit a dva roky, mozna i tri, investovat do nakupu zasob. jasne, na nekterych vecech vydelavate vice, na nekterych mene, nektere mate skoro jenom pro okrasu, ale to nejdulezitejsi je, ze postupne se dostanete do stavu, kdy vic penez prijmete nez jste nuceni vydat. Nejdeme cestou podnakladovych vyprodeju za 19 Kč. Kdyz mate na sklade 40 neprodejnych knizek, tak si budte jisti, ze kdyz nebudete panikarit, ze se casem stejne prodaji. Bude to trvat treba pet let, ale na tom vas byznys nestoji. A jeste mam jednu zajimavou zkusenost. Kdyz vam nabidne zajimavy artikl hodne levne, skoro zadarmo, tak ho kupte co nejvetsi mnozstvi. Rada vyrobcu ma totiz strasne zajimave zbozi a jen ho nedokazou dostat k lidem.
9. Prosinec, 2008 v 17:05
Neviděl bych to tak černě. Záleží na člověku. Myslím, že je hodně velký problém v tom, že člověk (kterému je 20, vždycky si vydělával ‚imaginární‘ prací přes klávesnici, byl s tím spokojen, když se mu pracovat nechtělo, tak prostě měsíc nepracoval – možná to je tvoje situace, moje ano), není zvyklý ‚jenom pracovat‘, každý den, 8h a více, stále dokola a dokola. Ale můžeš dřít jako mezek na svém e-shopu, ale taky můžeš dřít v Bille za pokladnou za almužnu pro nějako cizího.
19. Prosinec, 2008 v 15:43
Sohlasím se Šimonem:)taky bych to neviděla tak černě:)záleží na každém jak si chce vydělat nějakou kačku či nikoli…..jsem na mateřské a zvažuji založení e-shopu….a to co jsem si zde přečetla mě jen utvrdilo v tom,že to zkusím!!!!Určitě pořád lepší makat ve dne v noci na svém než…..jak píše Šimon někde v Bille za pokladnou….Přeji krásné vánoční svátky:)
28. Prosinec, 2008 v 01:44
budu mit novej eshop,,ale i toto me neodradilo…
jelikoz : tento clanek se da pouzit na jakekoliv podnikani = kazdej by mel strach,,, pochopitelne nikde neni psano,ze kazdy musi vydelat,o tom je podnikani prece…
6. Leden, 2009 v 20:12
Mate pravdu fsichni, ale at ctu jeden nebo druhej clanek ci komentar stejne to zkusim, nejde mi o to mit 10titisice, ale jen nakou tisicovku navic, kdyz to pujde,…a taky si myslim, ze hodne dulezite je zbozi kere nabizite zakaznikum:)
7. Leden, 2009 v 09:41
Jasne, hlavne se nenechat odradit. ;) Vzdyt i ten clanek se nejmenuje „proc neprovozovat eshop“ ale „na co se pripravit pri provozovani eshopu“
1. Únor, 2009 v 17:11
Zdravím, asi jsem jeden z těch, kteří by si rádi zřídili e-shop. zajímalo by mě kde se dostanu k různým informacím ohledně zboží, poptávky, prostě každá indície dobrá. Co jsem zde četl, tak jeden z problémů je , že není kam věco skladovat. Tento problém já nemám, tedy doufám, že nemám, tak přemýšlím jak toho ekonomicky využít – resp. který druh zboží, což je asi na e-shopu to nejdůležitější zvolit.
1. Únor, 2009 v 19:19
AHoj Benny, mrkni sem, http://webtrh.cz/f40
11. Březen, 2009 v 19:46
Fakt hustý,ale i tak do toho jdeme.Dík
2. Srpen, 2009 v 13:53
Zdravím, víceméně se dá souhlasit, ale také bych to neviděl tak černě. Spíše by mě zajímalo co přesně si představujete pod tím, že se dá na internetu vydělat mnohem snadněji? Možná je to tím že pod pojmem vydělat si většinou představuju jiné peníze než většina lidí, ale mám za sebou vypočetní školu (která patří k velmi dobrým) a neznám moc lidí z té školy, že by si na internetu snadno vydělávali. Pokud nemluvíme o penězích na pivo.
2. Srpen, 2009 v 17:37
To je mozna dano tim, ze k vydelavani na internetu neni potreba zadna (tedy ani vypocetni) skola, rekl bych ze je takrka bezpredmetna. K tomu jsou potreba uplne jine veci…
Snadneji = pomoci klavesnice a mysi, bez jednani, bez vozeni baliku atp.
Bavime se o stastisicich mesicne, urcite ne o drobnych na pivo ci prumerne mzde…
2. Srpen, 2009 v 18:40
ano to jsem pochopil. Je mi jasné že se tady na to nenapíše návod, ale zajímalo by mě jak to nazvat „obor“ Já prostě nevěřím, že se dají jednoduše + legálně vydělat statisíce měsíčně jen pomocí klávesnice a myši
2. Srpen, 2009 v 19:26
To nejsi sam ;-).
18. Květen, 2010 v 19:34
chodím do práce + studuji dálkově + denně sedím hodiny u pc a jediný co mě napadlo, naučit se trošku programovat a udělat si eshop ať nemám žádné náklady na rozjezd. je s tím tuna práce, zboží jako každej druhej, ale aspon něco dělám a spousty věcí jsem se naučil. snad přijdu taky na to jak vydělat jednodušejc a ne jen na pivo, ale ať nemusím makat jak barevnej. ps. kdyby mi někdo chtěl poradit jak na to, budu rád.