Diverzifikuj! Nebo zemři…
Březen ještě není ani ve třetině a já už teď spolehlivě vím, že to za posledního půl roku bude vůbec nejhorší měsíc, který nám určitě přidělá pár vrásek na čele. Zatímco poslední měsíce jsme pravidelně příjmově rostly neuvěřitelně rychle a měli jsme plány, které by mi stejně nikdo nevěřil, teď vidím, že to bude minimálně mnohem těžší… Zároveň se mi díky událostem posledních dní krásně osvědčilo, jak moc důležitá je správné rozložení příjmů. Máme zhruba pět šest kanálů, ze kterých nám měsíčně tečou nějaké příjmy. A teď nastala situace, kdy jsme v podstatě o dva přišly – u prvního a nejsilnějšího nám spadly příjmy na třetinu až čtvrtinu původních hodnot a před několika dny mi navíc přišel email ohledně zabanování Google AdSense účtu, což je v řeči čísel měsíční ztráta 40–60 tisíc. Tenhle problém nastal v podstatě během minulého týdne skoro naráz a kdybychom měli celé naše podnikání postavené jenom na těchto dvou kanálech, škubal bych si vlasy z hlavy a bylo by to hodně špatné. Takhle nám naštěstí zbylo ještě několik cest, odkud budou peníze přicházet – dohromady to sice tvoří menšinu našich příjmů, ale i tak to ve výsledku dává sumu, za kterou se dá (po utáhnutí opasků) určitě fungovat a dostat se rychle zpátky do hry :-). Je to takové nepříjemné zabrzdění, protože máme stovky mikrowebů rozpracovaných a u několika větších v podstatě jen čekáme na designy – trochu to teď budeme muset regulovat, aby se to nějak rozumně vše poplatilo. Na druhou stranu do blízkého budoucna máme tolik plánů a tolik rezerv, že mám spaní stále krásně klidné. Jen ten růst bude holt teď pomalejší…
Trochu jsem odbočil, takže se vrátím k tomu původnímu, co jsem chtěl sdělit – znám spousty lidí, kteří staví veškeré svoje aktivity na jednu jedinou věc, většinou ještě na tak nestálou, jako je AdSense. V případě banu či snížení ceny prokliku je toho pak plný Webtrh a přesně z toho jde poznat, kdo a jak má svoje věci pojištěné. Když jsme jednali o prodeji Nadovcu.cz, tak Fandor jako jediný mi říkal, ať to nedělám, ať si to nechám jako jistotu, která pravidelně hodí +- stejné peníze (on sám na tyhle případy provozuje nějak bokem hosting) a která i v tom nejhorším může vytáhnout osinu ze zadku jednoduše proto, že je to stabilnější než všechny ty affily, mfačka a podobně :-). V tomhle s ním souhlasím a celkově si myslím, že diverzifikovat je hrozně důležitá věc – sami se teď snažíme rozhodit sítě do co možná nejvíc směrů, uzavírat co nejvíc partnerství a pouštět se do mnoha nových oborů. Pojistit kde a co se dá, abych už nikdy nemusel psát podobné články ;-).
Však si sami zkuste odpovědět, co by bylo, kdyby se vám stalo něco podobného v tak krátkém čase :-).








![P270112_14.21_[02]](http://farm8.staticflickr.com/7018/6770636389_0f9ec37517_s.jpg)

![P260112_11.52_[01]](http://farm8.staticflickr.com/7143/6766487121_f1e428373a_s.jpg)


10. Březen, 2009 v 01:08
Přesně tohle mě uklidňuje, když vidím jak ti hnusní mfáčkaři mají přijmy pětkrát vyšší jak já. Vždycky si říkám, že mám pěkné, stabilní a poctivé podnikání a tak mě něco jako naprdnutý google nemůže ohrozit. Snad to nezakřiknu :D
10. Březen, 2009 v 01:18
Souki: Osobne beru mfa jen jako dobrej, jednoduchej a rychlej zpusob, jak ziskat mesicne nakej pravidelnej prijem – nejde na tom ale stavet dlouhodobe nic. Penize z toho se musi cpat nekam zase dal a brat je jen jako prostredek k rustu. Kdo takhle nepremejsli, brzo narazi :-).
Jinak Google te asi ohrozit nemusi, ale urcite bys nasel neco, co te polozit muze ;-).
10. Březen, 2009 v 01:24
Tak já to teď taky rozděluju. Jen co to nebude tajný, tak o tom zabloguju :) Mě právě vadí ti webtržníci, co mají mfačko, které jim trochu vydělalo a už myslí vysoko. Ale vůbec si neuvědomují, že jestli se jim za měsíc propadne na další stranu, tak končí
10. Březen, 2009 v 01:35
To je dost neprijemny teda. Ja na to posledni dobou myslim taky dost casto, takze jsem se konecne rozhoupal k tomu, ze budeme spoustet dalsi kanaly. I kdyz porad v ramci jednoho projektu. Znas me: jsem moc linej starat se o vic stranek. ;-)
10. Březen, 2009 v 01:36
Nosi: este me napadlo --> sak vas cestovni sezone teprve ceka, ne? Uz je skoro za humnama. ;-)
10. Březen, 2009 v 08:22
Jestli to není tajné – víš, proč ti Google zabanoval účet?
10. Březen, 2009 v 08:51
Pamatuji se, ze to bylo utery nekdy brzo rano, co mi ten mail prisel taky. Tehdy mi to vadilo mnohem min nez ted, protoze presto, ze jsem tehdy s podnikanim teprv zacinal, tak jsem mel rozjetych nekolik rekneme stabilnejsich zdroju prijmu nez adsense. Dnes vim, ze mi to udelalo caru pres rozpocet a dost zpomalilo me podnikanu, protoze adsense mi neslo pravidelne a prijmy z nej mi umoznili rychle rozvijet dalsi veci. Ale zase ikdyz me to zbrzdilo defacto na zacatku, tak mi to dalo cennou zkusenost.
10. Březen, 2009 v 11:06
A nepřemýšlel si nad tím, že bys tu mfa farmičku prodal. Ono pokud to vydělá těch 40–60 měsíčně, tak bys to za několik sto tisíc mohl prodat. Ty peníze tě pak dokáží udržet nad vodou nebo je můžeš investovat právě pro vytvoření jiných zdrojů.
PS: Nechci nikoho plašit, ale v posledních dnech mi přijde, že google si začíná vybírat stránky pro adsense. Někteří si stěžují, že je nepřijali do adsense ani napopáté (pokaždé s jiným webem). Teď ještě pár lidí dostalo banána. Ale možná jen zbytečně plaším :-))
10. Březen, 2009 v 11:19
Tak to je nemilé, zajmal by mě oficiální důvod proč tě zabanovali..
Diverzifikovat se samozřejmě musí, a sám na tom asi půl roku pracuji..
10. Březen, 2009 v 11:30
Taktéž se přimlouvám za více informací k tomu banu, pokud to je možné. Dík
10. Březen, 2009 v 11:40
Sorry za double post, ale přemýšlel jsem o tom a něco mě ještě napadlo…
Nepřemýšlels, že bys třeba udělal adsense účet přítelkyni, mamince? :-))
A nakonec – Přišlo ti nějaké upozornění na porušení pravidel nebo byl hned banán?
10. Březen, 2009 v 12:09
Taky by me zajimal duvod banu na adsense. U nas to ted taky nevypada ruzove po zaplaceni DPH po vanocich a jeste nas cekaji dane z prijmu… lidi neobjednavaji, no nastesti je par projektu, ktere jedou tak nejak bez prace a nejakou tu kacku hodi.
Problem s diverzifikaci muze byt i opacny, kdyz toho je tolik, ze se to proste neda vsechno uridit.
10. Březen, 2009 v 15:09
A proč si teda nediverzifikueš i ty Adsense na více účtů teda?
10. Březen, 2009 v 16:30
Nemam rad diverzifikaci. Dlouhodobe bojuji spise za konsolidaci na solidnim zaklade. Kdyz to neuhlidam, diverzifikuje se to samo :) Jako vysledek pak delam 1000+1 veci a nemam cas na dulezite projekty.
MFA jako druh podvodu prece nemuze byt jistym zdrojem prijmu. Poskozuje hlavne poctive weby s kvalitnim obsahem. Snizeni ceny za klik je IMHO zpusobene prave vlnou MFA-spamu. :(
Takze problem podle mne je nekde jinde.
10. Březen, 2009 v 17:47
Nosi: Nadpisem jsi to naprosto vystihl ;) Souhlasim a jen dodam, ze diverzifikace je vyhodna i z jineho pohledu, i kdyz to s tim vlastne docela souvisi. Jsou to (aspon pro me) docela zasadni vyhody, i v pripade, ze to cele bezi dobre. Dava to cloveku volnejsi ruku, vic prostoru pro experimenty a zkouseni novych veci, o kterych nema jistotu, jestli se podari.
Kdyz mas vic zdroju prijmu muzes si dovolit rozjizdet neobvykle projekty (prip. experimentovat se stavajicimi), hledat si skulinky na trhu, vic riskovat, delat veci pro zabavau s nejistym obchodnim modelem a tak;) Kdyz se to nahodou nepovede, je jistota, ze nehrozi zadne existencni problemy… Kdezto kdyz se podobny experiment povede, muze to mit velmi pozitivni dopady do budoucna.
10. Březen, 2009 v 18:14
Moc nechapu proc jste vsichni tak proti mfa webum. Co ma dneska webmaster delat proti cechackum, kteri nez by klikli na banner nebo reklamu radsi si urezou ruku,, popripade kazdy takovy blbec ma nainstalovany adblock. Na takove svine jedine mfa weby.
10. Březen, 2009 v 19:02
To sten: MFA je web jen o reklamě. Bez přínosné informace. A takto se přeci nemůžeš bránit tomu, že lidi neklikají. Pak tu máme milion plus jedna mfa webů a člověk nemůže pořádně nic najít.
10. Březen, 2009 v 19:37
K tomu AdSense taky pls nejake info :-) jakou zkousis alternativu?
10. Březen, 2009 v 20:25
To je mi líto nosi, že březen se vývíjí takhle špatně.. Doufám, že se to zase rychle dá do pořádku, rači čtu od tebe pozitivnější zprávy. :)
sten: ale notak, zkus trochu zkulturnit svůj projev. Já třeba mám nějaké zásady, že třeba než si vzít půjčku, rači si fakt tu ruku uřežu, ale třeba já reklamy neblokuji (nevadí mi) a stejně z MFAček příliš nadšený nejsem… Nerozumím ale tvé agresivitě a slovům „Na takové svině jedině mfa weby“.. Omlouvá tě možná jenom to, pokud máš ještě méně než dvanáct let…
10. Březen, 2009 v 22:58
Hustý, mít jen z Adsense 40 táců. :D
10. Březen, 2009 v 23:32
Jako zelenáč je pro mě Adsence odrazovým můstkem a nedokážu si představit, jaké by to bylo získávat kapitál a první zkušenosti jiným způsobem než PPC inzercí. Na druhou stranu neprasím takové ty klasické třístránkové MFA, ale snažím se alespoň o trochu solidnější zpracování svých webů.
Nosiho blog pozoruju kolem týdne a líbí se mi, že jsou tu jak velké výhry tak i prohry. Z obojího se člověk vždycky inspiruje :)
10. Březen, 2009 v 23:39
Presne tak ja ako začínajuci internetový podnkateľ tiež teraz investujem svoj čas do tvorby MFA/MIROSITES každý predsa potrebuje na začiatok nejaký ten príjem a potom sa môže pustiť už aj do niečoho vačšieho. Ako nápadov by bolo dosť len rozbehnúť niečo bez finančnej podpory je v tejto dobe tažké.
10. Březen, 2009 v 23:40
Já jsem „naštěstí“ vždy stavěl své online podnikání jako takový přívažek k mému offline překladatelství. A musím říci, že se mi to vyplatilo, protože:
Tobě Láďo přeju hodně úspěchů a hlavně to ber v klidu zase bude líp.
11. Březen, 2009 v 02:20
BigLebowski: jestli je to s tim Googlem pravda není to dobře? Ať kvalitní a obsahově relevantní weby dostanou od G. více peněz za proklik… třeba mfa webům brzy odzvoní
11. Březen, 2009 v 13:10
Sten: ja chodim na web kvoli informaciam, nie kvoli reklame. V 99% ta reklama aj tak nie je pre mna relevantna, tak preco by som tam klikol? Ano, pouzivam adblock, lebo tej reklamy je vela. Ak je pre mna reklama prinosna a je tam v unesitelnej miere, je to ok, ale flashove shity prekryvajuce obrazovku vazne nemusim.
Co ma webmaster robit? Ma ponukat taky produkt, o ktory bude zaujem, a vygeneruje mu peniaze, nie MFA ako miliontu variaciu na tu istu temo. Originalny a kvalitny obsah a minimum reklamy, ktora je maximalne relevantna a dobre cielena. A nerobit web pre reklamu, ale web pre ludi, ktori si zaplatia za sluzbu / info atd.
Ak to nedokaze, adblbock a zabanovany adsense ucet na taku svinu, aby som ta parafrazoval.
11. Březen, 2009 v 13:51
finer: Tak tj jasny, na leto se hrozne tesim :-). To nam vytrhne trn z paty…
Nishkam: Souhlasim ze kdyz je toho moc, tak se to spatne stiha – vzdy to ale nejak jde (musi jit).
Perfektcionista: Souhlasim, perfekt :-).
Radek: Thnx4supp :-).
Vembl: Directo vypada slusne, nalil jsem tam vcera na test nejake penize a zatim spokojenost :-). Jinak musim rict, ze Vemblovu firmu vyuzivam na preklady i ja sam a vzdy spokojenost :-).
Crowen: Dik za tu svini :-)).
Ke Googlu hodim post na zitra (beru zpet, letim do Italie a uz nestiham, tze az se vratim :-))… Co se mfa tyce, tak jsem v tomhle ohledu trochu vic nad veci – ja kdyz se podivam dneska na Idnes, tak tam vidim ve dvou zpravach 20 mrtvejch lidi… To je pro me zlo, ne webdeveloperi, ktery delaj shitovy microweby (ktery lidem muzou neco dat, pripadne se pres reklamy muzou proklikat az k tomu co chteji) a masti si na tom kapsu. Seznam to toleruje (resp. ma tak debilniho robota), Google nad tim zavira oci a nijak zvlast proti tomu nebojuje (sem tam nekoho blokne), takze bych z toho nedelal takovou prehnanou vedu…
A jak jsem uz psal, nic na tom dlouhodobe nestavet :-).
11. Březen, 2009 v 15:28
Nosi: ta svina nebola primarne urcena tebe, ale vies ako to chodi, trafena hus zagaga :-) Aspon ze mas aj nejaky ten legitymny business :-)
11. Březen, 2009 v 15:59
Gagaga :-)). Ne, v pohode ;-).
11. Březen, 2009 v 23:24
Velice zajímavé a máš pravdu. Nechtěl bych, aby mě něco takového postihlo. Snažím se však mít zadní vrátka, kdyby náhodou ten BAN přišel.
Co se týká toho blokování reklamy, tady můj názor na tuto problematiku:
http://fituv.blogspot.com/2009/02/neuznavam-blokovani-reklamy-na.html
Myslím si, že spousta lidí v tomhle uvažuje opravdu blbě:-/
12. Březen, 2009 v 14:40
Tiež ma zaujíma ako to je s tým banom :) Osobne som dostal BAN už 2×, prvýkrát keď som začínal a neprečítal si dobre pravidlá, druhýkrát bezdôvodne.
Momentálne používam Adsense znova a bezproblémov.
13. Březen, 2009 v 10:25
No prísť o mesačný príjem 40 až 60 tisíc nie je určite nič príjemného. Ale držím palce aby si našiel náhradu za AdSense :)
13. Březen, 2009 v 13:37
no jsem zvedav kde byl problem. jen me tak napada jestli to nemelo neco spolecnyho s tema cloaking strankama v seznamu.cz. pred par dnema tam byl vymenen adsense za adfox.
13. Březen, 2009 v 15:59
Prominte za predesly vulgarismus. Jenze napriklad Adblock se nepta na to jestli je stranka velice seriozni a je tam malicky banner od adsense nebo jestli je to masivní „Mfáčko“. Muj komentar byl trosku vytrzen z kontextu protoze jsem zrovna zkousel adblock, a trochu jsem byl rozčarovan jak dokonale umí tahle věcička blokovat reklamy všeho druhu. At to jsou uvodni video reklamy na stream.cz pred kazdym videem, nebo jen nahodne flash banery na portale nebo kuprikladu jiz klasicke adsense jednotky. Pokud zacne pouzivat více BFU Adblock a dalsi vychytavky jak webmastrum zneprijemnit zivot. Tak to teprv pujde internet do kytek. (Rozumej= zustanou blogísky 13 ti letych)…..
Neberte tento koment 100%, ale jen tak na 10%.
13. Březen, 2009 v 16:10
sten: internet nepojde do kytek, len si vsetci ti MFA ludia budu musiet najst iny sposob monetizacie webu.
A ta dokonalost filtracie adblocku je predsa ucelom, aby uzivatelov neotravovala reklama. Ono sa to da nastavit tak, ze si odblokujes google reklamy atd, ale kto by to robil, ze…
14. Březen, 2009 v 15:39
2crowmen: souhlas, Adblock mi běží téměř permanentně a že bych blokoval textové reklamy, to ani náhodou. Ale když ho občas vypnu (protože nechci dávat trvalou výjimku pro nějaký web) a zapomenu zapnout, jsem k tomu násilím přinucen. Stačí otevřít deset článků do tabů a notebook začne hučet jako zběsilý.
2nosi: loni jsem vyfakturoval 1.5M (včetně DPH) a letos snad budu rád za 400K, takže vím o čem mluvíš. Ale raději bych nevěděl :-D
15. Březen, 2009 v 23:29
zadluzen: Pokud ti fakturace takhle klesla tak je to docela průser, ale ještě není nic ztraceno – pokud tedy nejsi věrný svému nicku a nemáš nějaké šílené úvěry. To je totiž to nejhorší co můžeš udělat – vzít si úvěr. Já jsem si v listopadu 2005 vzal úvěr 750 000 Kč se splatností 3 roky na nějaké moje projekty tehdy ještě mimo internet.
Neměl jsem jedinou splátku po splatnosti, ale musel jsem bance předkládat výsledovku a rozvahu.
Když jsem jim dal výsledovku za rok 2005, tak mi v červenci 2006 oznámili, že se splatnost mého úvěru zkracuje do listopadu 2006. Nebýt mého strýce, který mě založil, tak jsem krachnul.
Od té doby bych si nevzal úvěr na podnikání ani za nic. To raději všechno prodám než dlužit něco bance. Potopí tě při první příležitosti.
Proto všem radím – diverzifikace ano, nové projekty ano, ale bankovní úvěry na podnikání ne. Rozdíl 1,5 M a 400k CZK je sice propastný, ale dá se to překlenout pokud nemáš velké úvěry. Takže podle mě hlavní východisko z krize je – konsolidace, ořezávání nákladů a smysluplná diversifikace za své:)
16. Březen, 2009 v 00:36
Vemble diky, ja si tenhle tvuj komentar trochu pujcim, pokud dovolis :-).
16. Březen, 2009 v 19:51
2vembl: nepotopí mě to – nepodnikám v ničem, kde bych měl velké náklady. Jen se budu muset trochu uskrovnit a hledat něco jiného.
16. Březen, 2009 v 21:28
úplně nesouhlasím. rozdělit riziko minimálně do tří oblastí je OK. ale s názorem dostat se do co největšího množství oblastí daleko nedojdeš (a někde výše už podobný názor je). pro jednoho, resp. dva lidi je práce na třech projektech myslím až dost, pokud k tomu chcete přistoupit profesionálně. jenom tak dokážete dokonale poznat danou věc a nějakým způsobem přispět k jejímu posunu. osobně pro mne člověk, který jede v mnoha věcech současně (bez mnoha zaměstnanců a mnoha oddělení) není právě ideálním obchodním partnerem, nevěřím mu. nehledě na otázku dlouhodobosti – budeš dělat s někým, kdo během roku vystřídá deset různých oborů?
17. Březen, 2009 v 00:53
NOSI: co se toho zablokovani tyce, nemslis, ze hlavnim duvodem by mohlo byt paraztovani vasich webu na ochrannych znamkach inzerentu googlu? resp. pokud mas web treba o ikea, tak ze se ikei nelibi, ze musi platit za reklamu i na strankach o sobe sama?
17. Březen, 2009 v 05:05
Onta: Ja vidim v tom tvym pohledu na vec predevsim ten obrovskej rozdil mezi kamenym podnikanim (ty) a tim na internetu (ja). Ty se zamerujes na prodej v jednom oboru, o kterym vis jiste uplne vsechno, dokazes lidem poradit, najit nejlepsi moznost, ceny, kvalitu = pridana hodnota… Kdybys k tomu chtel pridat prodej dalsi komodity, musel by sis projit vsim od zacatku, zjistit materialy, ceny, dodavatele, klienty a nejspis i dalsi lidi co by to delali. U me je to jinak – nemusim o produktu vedet vubec nic, zaplatim lidi co vytvori web (grafika, system, text) a jakmile je hotovej, uz se na nej treba rok nemusi sahnout – ted uz je to jen o tom ho dostat nahoru ve vyhledavani a prekonvertovat co nejvic navstevniku na zakazniky (= dostat provizi od partnera, kteremu je vetsinou uplne jedno, kolik toho delas nebo kolik toho o jejich produktu vis). Takhle muzu v pondeli delat stranky o destnikach, v utery o letenkach a ve stredu treba o bankovnim ucte – a porad na to stacim sam. Tohle jsou proste dva svety, ktery se malokdy pochopi…
Petr: To je teorie no. Nemyslim si to…
17. Březen, 2009 v 20:44
ok, ok. asi jsme se oba trochu špatně pochopili (u mne je to vzhledem k neznalosti snad omluvitelné). jestli to dobře chápu, tak to co píšeš, je všechno jedna oblast (jeden typ projektu), ale s nabídkou na víc věcí (plácnu – cihly, ručníky, parfémy, apod.). to je v pořádku. já jsem to pochopil tak, že by se neopakovala ta jednorázová ztráta příjmů, začnete dělat najednou 100 projektů (ale každej typově úplně jinej), což je naprostá blbost. takže máme pravdu oba a já se Ti omlouvám :-)
18. Březen, 2009 v 00:59
2onta: jo, na fóru mBank se řešilo, že někdo nedostal půjčku, protože si předtím nikdy nic nepůjčil a neprokázal svou spolehlivost splácet. Ale ta historie v registru je myslím jen několikaletá, to bych si musel půjčovat pravidelně.
18. Březen, 2009 v 02:12
onta: Je to presne jak rikas :-).
zadluzen: Nemel byt tenhle komentar k tomu novejsimu clanku jako reakce na Nishkama? Kdyztak ho presunu…
19. Březen, 2009 v 17:15
2nosi: ano máš pravdu. Někdy je víc tabu naškodu. sorry
20. Březen, 2009 v 00:04
Nosi, kdy bude ten slibovaný článek o těch příčinách toho banu? :)
20. Březen, 2009 v 00:09
Michello: Vim, jsem hroznej, po vikendu – ted jsem odsunul uplne vse, protoze musim resit naky osobni veci nasledujicich par dni :-).
20. Březen, 2009 v 22:41
Super, budu se těšit ;)
19. Duben, 2009 v 17:42
Já taky nejsem rád, když jsem závislý na jednou druhu přijmů. Proto jsem začal dělat zábavnou věc. Vydělávám utrácením. Bližší info na http://card4life.ic.cz